Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1
Stowarzyszenie przyjęło nazwę: Polskie Towarzystwo Analizy Transakcyjnej; w dalszej części zwane PTAT.
§ 2
Terenem działania PTAT jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą zarządu miasto Poznań.
§ 3
PTAT jest organizacją non-profit, działa na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach non- profit i posiada osobowość prawną.
§ 4
PTAT może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń i innych organizacji o podobnym celu działania.
§ 5
PTAT używa pieczęci z napisem – Polskie Towarzystwo Analizy Transakcyjnej. Stowarzyszenie może posiadać własne logo.
§ 6
- Towarzystwo może podejmować wszelkiego typu działania oraz czynności, bez względu na ich charakter, które w sposób pośredni lub bezpośredni umożliwiają mu realizację celów statutowych.
Aby osiągnąć swe cele stowarzyszenie ma prawo między innymi informować, komunikować i publikować.
Może również ubiegać się o subwencje, sponsoring i mecenaty.
- Cały dochód z prowadzonej działalności wykorzystywany będzie wyłącznie na realizację celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków PTAT.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na aktywności i pracy społecznej członków.
Rozdział 2.
Cele i środki działania
§ 7
Celami działalności PTAT są:
- popularyzacja w społeczeństwie wiedzy z zakresu analizy transakcyjnej jako teorii z obszaru psychologii,
- rozwijanie profesjonalnej praktyki w zakresie analizy transakcyjnej, zgodnej z określonymi przez EATA standardami, w czterech obszarach zastosowania: psychoterapia, organizacja, poradnictwo, edukacja;
- dbanie o określone przez EATA standardy rzetelności zawodowej i etyki osób posługujących się zawodowo analizą transakcyjną.
- działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji i kompetencji osób pracujących metodą analizy transakcyjnej w Polsce, z uwzględnieniem etyki i standardów EATA w zakresie szkoleń i certyfikacji,
- tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń osób zajmujących się analizą transakcyjną.
- prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w dziedzinie analizy transakcyjnej.
§ 8
PTAT realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie spotkań i konferencji dotyczących analizy transakcyjnej. Jeśli pobierane są opłaty za uczestnictwo w spotkaniach i konferencjach, uzyskany z nich dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych Towarzystwa.
- udostępnianie informacji z zakresu analizy transakcyjnej, m.in. poprzez prowadzenie strony internetowej,
- publikowanie, dystrybuowanie i komercjalizacja wszelkiego rodzaju nośników, które odnoszą się do realizowanych celów statutowych albo sprzyjają ich osiąganiu, w szczególności rozpowszechnianie i tłumaczenie publikacji obcojęzycznych z zakresu analizy transakcyjnej,
- tworzenie i udostępnianie bazy tekstów z zakresu analizy transakcyjnej, z zachowaniem polityki praw autorskich,
- opracowywanie oraz realizowanie wszelkiego typu programów służących realizacji celów statutowych.
§ 9
Cele statutowe mogą być realizowane poprzez nawiązanie współpracy z towarzystwami analizy transakcyjnej w innych krajach, a w szczególności z European Association for Transactional Analysis (EATA).
Rozdział 3.
Członkostwo w stowarzyszeniu
§ 10
Osoby będące członkami PTAT mogą mieć status członka:
- zwyczajnego,
- honorowego,
- wspierającego.
Wraz z afiliacją PTAT każdy członek Stowarzyszenia staje się automatycznie członkiem EATA.
Każdy członek może w każdym momencie zrezygnować z członkostwa w Stowarzyszeniu, składając pisemną rezygnację do Zarządu.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna, mająca ukończone 18 lat, która złożyła pisemną deklarację do Zarządu PTAT za pośrednictwem Elektronicznej karty zgłoszenia na stronie https://www.ptat.pl/czlonkostwo/
- Warunki uzyskania statusu członka zwyczajnego to:
- decyzja Zarządu o przyjęciu osoby do PTAT, zapadająca zwykłą większością głosów.
- uiszczenie składki członkowskiej.
- Zarząd może odrzucić wniosek o członkostwo, jeśli etyczne lub profesjonalne standardy działania kandydata w jego obszarze zawodowym (psychoterapia, organizacja, edukacja, poradnictwo) są niezgodne z kodeksem etycznym lub standardami profesjonalnymi PTAT. O swojej decyzji powiadamia kandydata w ciągu 7 dni, podając uzasadnienie.
- W wypadku decyzji odmownej Zarządu, kandydatowi ubiegającemu się o przyjęcie do PTAT przysługuje prawo złożenia pisemnego odwołania do Komisji Odwoławczej. Odwołanie do Komisji Odwoławczej winno zostać złożone w terminie 7 dni od daty otrzymania odmownej decyzji Zarządu. Złożenie odwołania po upływie powyższego terminu, skutkuje jego odrzuceniem. Odwołanie powinno zawierać odniesienie do uzasadnienia Zarządu, podanego w decyzji odmownej.
§ 12
Prawa Członka zwyczajnego PTAT:
- bierne i czynne prawo wyborcze do organów PTAT,
- prawo do udziału we wszelkich formach statutowej działalności PTAT,
- prawo uzyskiwania informacji od organów PTAT dotyczących ich działalności,
- prawo uczestniczenia w Zebraniach Członków PTAT,
- prawo aktywnego działania na rzecz realizacji celów statutowych PTAT, poprzez pracę społeczną w ramach PTAT,
§ 13
Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał organów PTAT,
- terminowego opłacania składek członkowskich,
- dbania o dobry wizerunek PTAT w społeczeństwie.
§ 14
Członkostwo zwyczajne ustaje w wyniku:
- śmierci członka,
- rezygnacji osoby z członkostwa zgłoszonej na piśmie do Zarządu,
- podjęcia uchwały przez Zarząd o pozbawieniu członkostwa,
- wykluczenia prawomocną decyzją Komisji Odwoławczej PTAT, w następstwie rozpatrzenia odwołania od decyzji Zarządu o pozbawieniu członkostwa.
§ 15
Gdy członek PTAT:
- zalega z uiszczaniem składek członkowskich przez 2 pełne okresy rozliczeniowe, wówczas Zarząd wyklucza go z PTAT. Członek ma możliwość wznowienia członkostwa wraz z uiszczeniem zaległych płatności oraz płatności za bieżący okres składkowy.
- nie przestrzega Statutu PTAT, regulaminów lub uchwał organów PTAT, Kodeksu Etycznego EATA, wówczas Komisja Etyczna wnioskuje do Zarządu o wykluczenie z PTAT. Członek jest powiadamiany o wysuniętym wobec niego wniosku.
§ 16
Członkowi zwyczajnemu przysługuje prawo pisemnego odwołania się od uchwały Zarządu wykluczającej z PTAT w terminie 30 dni od daty otrzymania pisma zawierającego powiadomienie o pozbawieniu członkostwa wraz z uzasadnieniem. Po otrzymaniu pisemnego odwołania Zarząd PTAT kieruje procedurę odwoławczą do Komisji Odwoławczej, która rozpatruje odwołanie i podejmuje decyzję w terminie 30 dni od daty otrzymania pisma. Decyzja Komisji Odwoławczej jest ostateczna. O swojej decyzji Komisja Odwoławcza powiadamia Zarząd PTAT, który przekazuje informację zainteresowanej osobie.
§ 17
- Członkostwo honorowe nadaje, na wniosek Zarządu, Zgromadzenie Członków PTAT osobom fizycznym niebędącym członkami zwyczajnymi, szczególnie zasłużonym dla popularyzacji Analizy Transakcyjnej w obszarze psychoterapii, organizacji, edukacji lub poradnictwa, realizowanej zgodnie ze standardami EATA.
- Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego, ponadto jest zwolniony z opłacania składek członkowskich.
- Członkostwo honorowe ustaje w wyniku rezygnacji osoby z członkostwa zgłoszonej na piśmie do Zarządu.
- O pozbawienie członkostwa honorowego może wnioskować do Zarządu Komisja Etyczna PTAT, jeśli członek honorowy nie przestrzega Statutu PTAT, regulaminów lub uchwał organów PTAT.
§ 18
- Członkiem wspierającym PTAT może być osoba prawna lub fizyczna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklaruje poparcie materialne lub pozamaterialne dla Towarzystwa.
- Uchwałę o nadaniu statusu członka wspierającego podejmuje Zarząd Towarzystwa.
- Członek wspierający ma prawo do korzystania z pomocy naukowej doradczej Towarzystwa oraz innych form jego merytorycznej działalności. Ma także prawo do aktywnego udziału w pracach stowarzyszenia.
- Członek wspierający nie ma prawa do głosowania.
- Przynależność do stowarzyszenia członka wspierającego ustaje w wyniku:
- dobrowolnego wystąpienia złożonego na piśmie Zarządowi,
- wykluczenia na wniosek Zarządu z powodu nie wywiązywania się
ze zobowiązań, - utraty osobowości prawnej w przypadku osób prawnych.
§ 19
Uchwały Zarządu o pozbawieniu członkostwa honorowego lub wspierającego uprawomocniają się po 30 dniach.
Od uchwały w sprawie wykluczenia członkowi wspierającemu i honorowemu przysługuje prawo odwołania się do Komisji Odwoławczej w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o wykluczeniu wraz z odpisem uchwały stanowiącej o wykluczeniu. Uchwała Komisji Odwoławczej w sprawie rozpatrzenia odwołania jest ostateczna. Odwołanie wniesione po terminie podlega odrzuceniu.
Rozdział 4.
Struktura i władze Towarzystwa
§ 20
Władzami stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków PTAT,
- Zarząd PTAT,
- Komisja Rewizyjna PTAT,
- Komisja Etyki PTAT
- Komisja Odwoławcza PTAT
Prezes Zarządu oraz Członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Komisji Odwoławczej i Komisji Etyki wraz z Przewodniczącym Komisji Etyki PTAT, wybierani są zwykłą większością głosów przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym.
Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Komisji Odwoławczej i Komisji Etyki trwa 3 lata.
§ 21
- Najwyższą władzą stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków PTAT.
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków PTAT należy:
- rozwiązanie Towarzystwa,
- uchwalanie zmian statutu,
- uchwalanie kierunków działalności PTAT,
- wnioskowanie do Zarządu o podjęcie uchwały w sprawie współpracy z innymi organizacjami,
- wybór oraz odwoływanie prezesa PTAT oraz pozostałych członków Zarządu PTAT, Komisji Rewizyjnej PTAT, Komisji Odwoławczej PTAT i Komisji Etyki PTAT, wraz z jej Przewodniczącym,
- nadawanie tytułu członka honorowego na wniosek Zarządu,
- zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Komisji Etyki i Komisji Odwoławczej,
- udzielanie absolutorium dla członków Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- ustalenie wysokości składki i terminu jej płatności,
- decydowanie o wszelkich sprawach Towarzystwa, dla których statut nie ustala kompetencji dla innych władz Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków jest zdolne do podejmowania uchwał bez względu na liczbę obecnych członków Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd obligatoryjnie nie rzadziej niż raz na rok.
- O terminie oraz proponowanym przez Zarząd porządku obrad Walnego Zebrania Członków zawiadamia się członków na piśmie (listem poleconym) lub drogą elektroniczną (e-mail, strona www) najpóźniej 14 dni przed terminem posiedzenia.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej, bądź co najmniej 1/3 członków zwyczajnych. O terminie zawiadamia się członków najpóźniej na 14 dni przed terminem Zebrania.
- Zarząd zobowiązany jest do przedstawienia planowanego porządku obrad. Może on zostać przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony poprzez uchwałę.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania, o ile postanowienia statutu lub przepisów prawnych powszechnie obowiązujących nie przewidują inaczej.
- Do zmiany statutu i rozwiązania Towarzystwa niezbędna jest zwykła większość głosów osób obecnych uprawnionych do głosowania, przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych. W przypadku, gdy w pierwotnie ustalonym terminie oraz godzinie nie stawi się wymagana liczba członków, kolejne Walne Zebranie Członków odbywa się pół godziny po pierwotnie planowanej godzinie, a podjęte uchwały mające za przedmiot tą kwestię ważne są niezależnie od liczby obecnych członków uprawnionych do głosowania, jeżeli w zawiadomieniu, o którym mowa w § 21 ust. 5, znajdowała się informacja, że kwestia te będzie przedmiotem obrad, wraz z treścią proponowanych uchwał w tym zakresie.
- Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym, za wyjątkiem podejmowania uchwał dotyczących powołania lub odwołania członków władz PTAT, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.
§ 22
- Zarząd jest organem wykonawczym PTAT.
- Zarząd składa się z 5 członków PTAT. W skład Zarządu wchodzą:
- prezes,
- v-ce prezes,
- skarbnik,
- sekretarz,
- członek zarządu.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje prezes w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Pracami Zarządu kieruje prezes lub jego zastępca.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 3 z 5 członków Zarządu.
- Jeżeli Zarząd obraduje w niepełnym składzie, treść uchwał musi zostać obligatoryjnie przesłana listownie lub drogą elektroniczną nieobecnym członkom Zarządu, najpóźniej w ciągu 14 dni od daty podjęcia uchwały.
- W posiedzeniu Zarządu mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, członkowie Komisji Rewizyjnej na wniosek własny lub członka Zarządu.
§ 23
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością stowarzyszenia,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- informowanie członków o swojej działalności,
- ustalanie ramowego programu działania,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
- występowanie do Walnego Zebrania Członków w sprawie członkostwa honorowego.
- podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników,
- tworzenie specjalistycznych struktur umożliwiających realizację celów statutowych, takich jak np. wydawnictwa,
- koordynowanie działalności poszczególnych jednostek,
- podejmowanie decyzji o wejściu stowarzyszenia w porozumienia z innymi organizacjami krajowymi i zagranicznymi,
- reprezentowanie stowarzyszenia i działanie w jego imieniu: składanie oświadczeń woli. Oświadczenia woli w imieniu PTAT składa minimum trzech członków Zarządu działających łącznie, w tym obligatoryjnie prezes oraz skarbnik lub prezes oraz v-ce prezes.
- Zarząd PTAT zarządza funduszami PTAT oraz składa coroczne sprawozdania ze swojej działalności.
§ 24
Prezes Towarzystwa:
- kieruje pracami Zarządu,
- zwołuje i prowadzi zebrania Zarządu.
§ 25
V-ce prezes Towarzystwa:
- w przypadku nieobecności prezesa pełni jego obowiązki na posiedzeniu Zarządu,
- przygotowuje sprawozdania merytoryczne z działalności Towarzystwa.
§ 26
Sekretarz Towarzystwa:
- protokołuje przebieg posiedzeń Zarządu,
- prowadzi bieżąco korespondencję i archiwum.
§ 27
Skarbnik Towarzystwa:
- prowadzi bieżące sprawy finansowe Towarzystwa,
- przygotowuje sprawozdania finansowe z działalności Towarzystwa.
§ 28
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym PTAT.
- Komisja Rewizyjna PTAT liczy 3 członków i wybierana jest co 3 lata w głosowaniu tajnym. Wybiera ze swojego grona przewodniczącego i uchwala regulamin działania. Żadna z osób wchodzących w skład Komisji Rewizyjnej nie może być jednocześnie członkiem Zarządu, Komisji Odwoławczej lub Komisji Etyki.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- nadzorowanie bieżącej pracy Zarządu,
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej PTAT ze szczególnym uwzględnieniem jego działalności finansowej,
- występowanie do Zarządu i pozostałych organów PTAT z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków,
- zwołanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie 21 dni od dnia złożenia Zarządowi wniosku o zwołanie Walnego Zebrania Członków,
- kierowanie wniosków do Komisji Etyki o zastosowanie kar dyscyplinarnych wobec członków stowarzyszenia,
- zawieszanie członków Zarządu w pełnieniu przez nich funkcji na wniosek Komisji Etyki i delegowanie jednego ze swoich członków do pełnienia obowiązków zawieszonego członka Zarządu.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej są ważne, gdy są podjęte zwykłą większością głosów.
§ 29
Towarzystwo działa w oparciu o Kodeks Etyczny PTAT, który jest spójny z Kodeksem Etycznym EATA.
§ 30
- Komisja Etyki jest organem Stowarzyszenia powołanym do zajmowania stanowiska w sprawach spornych dotyczących etyki i deontologii osób posługujących się zawodowo Analizą Transakcyjną i działa w oparciu o Kodeks Etyczny PTAT.
- Komisja Etyki PTAT liczy 3 członków i wybierana jest co 3 lata w głosowaniu tajnym. Przewodniczący Komisji Etyki również wybierany jest co 3 lata w głosowaniu tajnym. Komisja Etyki PTAT uchwala regulamin działania w oparciu o Kodeks Etyczny PTAT.
- Do kompetencji Komisji Etyki należy ocenianie postępowania członków PTAT co do zgodności ze statutem i uchwałami organów PTAT oraz Kodeksem Etycznym PTAT, a także rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami stowarzyszenia.
- Postępowanie przed Komisją Etyki jest wszczynane na wniosek pisemny:
- osoby zainteresowanej ze względu na okoliczności sprawy, będącej członkiem PTAT,
- Komisji Rewizyjnej,
- Zarządu,
- własny Komisji Etyki, zgłoszony przez co najmniej dwóch członków Komisji.
- Komisja Etyki rozpatruje wniosek w terminie 3 tygodni od dnia jego złożenia.
- Uchwały Komisji Etyki są przesłane na piśmie członkowi, którego dotyczą, a także wnioskodawcy
najpóźniej w ciągu 28 dni.
- Komisja Etyki może:
- uznać skargę za niezasadną,
- udzielić nagany członkowi,
- wystąpić do Zarządu z wnioskiem o wykluczenie członka ze stowarzyszenia,
- wystąpić do Zebrania Członków z wnioskiem o odwołanie członka z Zarządu lub Komisji Rewizyjnej,
- wystąpić z wnioskiem do Komisji Rewizyjnej z wnioskiem o zawieszenie członka Zarządu w pełnieniu przez niego funkcji.
- Przyczyny wykluczenia ze stowarzyszenia, zawieszenia członka Zarządu, oraz tryb odwoławczy określa statut PTAT oraz Kodeks Etyczny PTAT.
- Uchwały Komisji Etyki są ważne, gdy są podejmowane zwykłą większością głosów.
- Jeżeli rozpatrywana sprawa dotyczy członka Komisji Etyki, to jest on wyłączony na czas postępowania z prac Komisji.
- Od uchwały Komisji Etyki przysługuje członkowi odwołanie do Komisji Odwoławczej, złożone na piśmie w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały wraz z uzasadnieniem.
§ 31
- Komisja Odwoławcza jest organem stowarzyszenia powołanym do rozpatrywania odwołań od decyzji Zarządu i Komisji Etyki.
- Komisja Odwoławcza liczy 3 członków i jest wybierana przez Walne Zgromadzenie Członków co 3 lata w głosowaniu tajnym.
- Postępowanie przed Komisją Odwoławczą jest wszczynane na pisemny wniosek zainteresowanego, złożony zgodnie z zasadami określonymi w statucie PTAT.
- Komisje Odwoławczą reprezentuje wobec zainteresowanego i Zarządu członek Komisji wydelegowany przez nią do danej sprawy.
- Komisja Odwoławcza wydaje decyzje po wszechstronnym przeanalizowaniu sprawy i przedstawia uzasadnienie w oparciu o płynące z niej wnioski. Decyzje Komisji Odwoławczej są ostateczne.
§ 32
- Członkostwo w Zarządzie, Komisji Rewizyjnej, Komisji Odwoławczej i Komisji Etyki ustaje na skutek:
- upływu kadencji,
- ustania członkostwa w stowarzyszeniu,
- zrzeczeniu się członkostwa w tych organach,
- odwołania przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział 5.
Majątek PTAT.
§ 33
- Majątek stowarzyszenia stanowią fundusze, nieruchomości i rzeczy ruchome, które przeznacza się na realizację celów statutowych.
- Majątek stowarzyszenia powstaje:
- ze składek członkowskich,
- ze świadczeń członków, którzy wspierają stowarzyszenie,
- z darowizn,
- z dotacji i subwencji,
- ze zbiórek publicznych,
- z opłat pobieranych za działania statutowe s Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi organizacji non-profit.
- Dochód z działalności przeznacza się wyłącznie na realizację celów statutowych
§ 34
- Stowarzyszenie może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
Rozdział 6.
Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia
§ 35
- Zmiany statutu wnioskowane są przez Zarząd lub w oparciu o pisemny wniosek członków stowarzyszenia. Do głosowania nad zmianami statutu i rozwiązaniem Towarzystwa odnoszą punkty 3 i 9 paragrafu 21.
- W przypadku rozwiązania uchwałą Zgromadzenia Członków PTAT lub z nakazu prawa, po spłaceniu długów pozostały majątek przekazany zostaje do EATA.
- Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 2 nie stanowi inaczej, likwidatorami są skarbnik i sekretarz stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.